ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

فواید مصرف چایی ماچا چیست؟

در سال‌های اخیر چایی ماچا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است، در این بین یکی از سوالات مهمی که از سوی مصرف کنندگان این چای مطرح می‌شود این است که فواید مصرف چایی ماچا چیست؟

ماچا یک نوع چای سبز پودری است. این نوع چایی از چند صد سال پیش در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار گرفته و نقش بسیار مهمی در درمان برخی بیماری ها، حفاظت از بدن و افزایش انرژی دارد.

به منظور پاسخ به این سوال بسیار مهم با ما همراه باشید تا در مورد فواید مصرف این چایی اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

نحوه تهیه چای ماچا

شما می‌توانید چای سنتی ماچا را با الک کردن ۱ تا ۲ قاشق چای خوری (۲ تا ۴ گرم) پودر ماچا در فنجان، اضافه کردن ۵۹ میلی لیتر آب داغ و مخلوط کردن آن با همزن بامبو درست کنید. همچنین می‌توانید نسبت پودر ماچا به آب را بر اساس قوام دلخواه خود تنظیم کنید.

برای یک چای رقیق تر، پودر را به نصف قاشق چای خوری یعنی به اندازه 1 گرم کاهش دهید و آن را با 89 تا 118 میلی لیتر آب داغ مخلوط کنید.

اگر نوع غلیظ تری را ترجیح می‌دهید، 2 قاشق چای خوری به اندازه 4 گرم پودر را با 30 میلی لیتر آب ترکیب کنید. لازم به ذکر است که حتی می‌توانید ماچا لاته، پودینگ یا اسموتی‌های پروتئینی را امتحان کنید تا محتوای مواد مغذی دستور العمل‌های مورد علاقه خود را افزایش دهید.

چای پودری ماچا

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مثل هر محصول دیگری، در مصرف چایی ماچا اعتدال یک موضوع کلیدی است. اگرچه ماچا سرشار از مزایا برای بدن است، اما مصرف بیش از اندازه آن لزوما بهتر نیست.

مشکلات کبدی در برخی از افرادی که روزانه مقادیر زیادی چای سبز می‌نوشیدند، یک مسئله رایج است. حداکثر مصرف قابل تحمل پودر ماچا نامشخص است و به فرد بستگی دارد. برای ایمن بودن، حتما ماچا را در حد اعتدال مصرف کنید.

بهتر است 1 تا 2 فنجان در روز مصرف کنید و به دنبال انواع ارگانیک معتبر باشید تا از مزایای سلامتی فراوان ماچا بدون خطر عوارض جانبی استفاده کنید.

خواص و مزایا مصرف چایی ماچا

مصرف روزانه چایی ماچا به صورت معتدل می‌تواند مزایا بسیار زیادی برای بدن شما به همراه داشته باشد. در همین راستا اگر بخواهیم شما را با این خواص آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چایی ماچا خواص آنتی اکسیدان بالایی دارد

ماچا سرشار از کاتچین است و این دسته‌ای از ترکیبات گیاهی موجود در چایی ماچا به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل می‌کنند .

آنتی اکسیدان‌ها به تثبیت رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و باعث بیماری مزمن شوند.

وقتی پودر ماچا را برای تهیه چای به آب داغ اضافه می‌کنید، چای حاوی تمام مواد مغذی کل برگ است. بر اساس یک تخمین، تعداد کاتچین‌های خاص در ماچا تا 137 برابر بیشتر از سایر انواع چای سبز است.

یک مطالعه نشان داده است که دادن مکمل‌های ماچا به موش‌ها آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می‌دهد.

گنجاندن ماچا در رژیم غذایی می‌تواند مصرف آنتی اکسیدان شما را افزایش دهد، که ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی و حتی کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن کمک کند.

 محافظت از کبد با استفاده از چایی ماچا

سلامت کبد برای افزایش سلامتی بدن حیاتی بوده و این بخش از بدن نقش اصلی را در دفع سموم; متابولیسم داروها و پردازش مواد مغذی ایفا می‌کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف چایی ماچا به محافظت از سلامت کبد شما کمک کند .در یک مطالعه به مدت 16 هفته به موش‌های دیابتی ماچا داده شد و نتایج ثابت کرد که مصرف این چایی از آسیب رسیدن به کلیه‌ها و کبد جلوگیری کرده است. از سوی دیگر لازم به ذکر است که نوشیدن چای سبز با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد مرتبط است.

پودر چای ماچا

مصرف چایی ماچا عملکرد مغز را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد که چندین جزء موجود در ماچا می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند .محققان دریافتند که مصرف چایی ماچا باعث بهبود توجه، کاهش زمان واکنش و کمک به افزایش حافظه کمک می‌کند.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که مصرف روزانه 2 گرم پودر چای سبز به مدت 2 ماه به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن کمک می‌کند.

علاوه بر این، ماچا حاوی مقدار غلیظ تری کافئین نسبت به چای سبز است که در هر نصف قاشق چای خوری (حدود 1 گرم) پودر ماچا، 35 میلی گرم کافئین وجود دارد.

مطالعات متعدد مصرف کافئین را با بهبود عملکرد مغز مرتبط دانسته اند و به سرعت واکنش، افزایش توجه و تقویت حافظه اشاره می‌کنند.

ماچا همچنین حاوی ترکیبی به نام L-theanine است که اثرات کافئین را تغییر داده، هوشیاری را افزایش می‌دهد و به جلوگیری از سقوط سطوح انرژی که می‌تواند به دنبال مصرف کافئین باشد، کمک می‌کند.

L-theanine  همچنین فعالیت امواج آلفا را در مغز افزایش می‌دهد، که ممکن است به ایجاد آرامش و کاهش سطح استرس کمک می‌کند.

کمک به پیشگیری از سرطان

چایی ماچا مملو از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است. برخی از ترکیبات موجود در این چایی به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.

در یک مطالعه انجام شده نتیجه گرفته شده است که عصاره چای سبز اندازه تومور را کاهش داد و رشد سلول‌های سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر ماچا سرشار از اپی گالوکاتچین 3-گالات (EGCG) است. این نوع از کاتچین خواص ضد سرطانی قدرتمندی دارد.

لازم به ذکر است که EGCG موجود در ماچا به از بین بردن سلول‌های سرطان پروستات کمک می‌کند.همچنین EGCG در برابر سرطان پوست، ریه و کبد موثر است.

ارتقا سلامت قلب با چایی ماچا

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و تخمین زده می‌شود که یک سوم کل مرگ و میرها در افراد بالای 35 سال را شامل می‌شود.

برخی از مطالعات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز، که مشخصات مغذی مشابهی با چایی ماچا دارد، ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند.

همچنین تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که چای سبز سطوح کلسترول کل و کلسترول بد LDL و همچنین تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

همچنین مصرف چایی ماچا از طریق جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL، عامل دیگری است که شما را در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند. از سوی دیگر نوشیدن چای سبز با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است. هنگامی که با یک رژیم غذایی کامل و سبک زندگی سالم ترکیب شود، نوشیدن ماچا به حفظ سلامت قلب و محافظت در برابر بیماری کمک کند.

دمنوش ماچا

 کاهش وزن از طریق مصرف چایی ماچا

اگر به هر مکمل غذایی که در زمینه کاهش وزن تولید می‌شود; نگاهی بیندازید و به احتمال زیاد عصاره چای سبز را که در ترکیبات ذکر شده است مشاهده کنید.

چای سبز به دلیل توانایی آن در کاهش وزن شناخته شده است. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است به سرعت بخشیدن به متابولیسم برای افزایش مصرف انرژی و افزایش چربی سوزی کمک کند.

از سوی دیگر مصرف عصاره چای سبز در حین ورزش متوسط ​​چربی سوزی را تا 17 درصد افزایش می‌دهد.  همچنین مصرف مکمل حاوی عصاره چای سبز به طور قابل توجهی مصرف انرژی در 24 ساعت را کنترل می‌کند. تمامی این موارد باعث شده تا مصرف چای سبز و چایی ماچا منجر به کاهش وزن می‌شود.

حرف آخر

ماچا از همان گیاه چای سبز به دست می‌آید، اما از آنجایی که از کل برگ تهیه می‌شود; مقدار بیشتری آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید دارد. مطالعات انجام شده بیان می‌کند که مصرف این چایی فواید بسیار زیادی برای بدن شما دارد و می‌تواند منجر به کاهش وزن و همچنین کاهش خطر بیماری قلبی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانستی های بیشتر

رازیانه برای تنظیم هرمون ها

رازیانه

رازیانه یک گیاهی زمستانی است که ساقه‌های بلندی مانند کرفس دارد و شکلی همانند پیاز سفید دارد، رازیانه از لحاظ

سبد خرید
سوالی دارید؟
فروشگاه
خانه
حساب کاربری من