ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

وبلاگ

هر آنچه که باید درباره زنجبیل بدانید

خواص زنجبیل

زنجبیل از گیاهی با نام علمی Zingiber officinale به دست می‌آید; این گیاه گیاهی زرد رنگ و دارای رگه‌های بنفش رنگ، که گفته شده است زنجبیل از ریشه این گیاه است. ولی در اصل از ساقه ورم کرده زیر زمینی آن است که اصطلاحا به آن ریزوم گفته می‌شود.

زنجبیل تازه با برگ

از آن استفاده‌های متنوعی می‌توان کرد، در صنعت غذایی به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، در صنعت کیک و کلوچه از پودر آن استفاده می‌کنند مانند کلوچه سنتی زنجبیلی رضوی. از خواص آن می‌توان پیشگیری از: بی اشتهایی روانی، اسپاسم روده، برونشیت، تهوع و استفراغ، کم اشتهایی، مشکلات روماتیسم را نام برد.

در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که زنجبیل از رشد سلول‌های سرطانی مخصوصا سرطان روده بزرگ در انسان جلوگیری می‌کند. همچنین پزشکان چینی جدیدا کشف کرده‌اند که شربت آن بهترین دارو برای معالجه زخم معده می‌باشد; با ادامه مقاله سلامت رضوی در خدمت شما هستیم تا شما را با خواص شگفت انگیز این گیاه آشنا کنیم.

خواص زنجبیل

درمان سرماخوردگی

از قدیم ایام از زنجبیل برای درمانی گیاهی برای سرماخوردگی استفاده می‌شد، بعد از تحقیق روی آن محققان فهمیدند که این گیاه دارای خواص آنتی هیستامین است و برای باز کردن راه تنفسی و درمان آلرژی تنفسی از آن استفاده می‌شود.

شما همچنین می‌توانید یک قاشق چای خوری از آن را در یک لیوان آن و همراه با عسل ترکیب کرده و برای درمان گلو درد میل کنید.

کاهش درد قاعدگی

دنبال روشی برای کاهش درد در زمان قاعدگی می‌گردید؟ بهترین پیشنهاد ما برای شما مصرف زنجبیل است، اما باید توجه داشته باشید آن را باید در اوایل دوران قاعدگی مصرف کنید و جایگزین مناسبی برای (استامینوفن، ایبوپروفن، کافئین) است.

هضم بهتر غذا

زنجبیل با افزایش ترشح بزاق دهان و آنزیم های مجرای گوارشی، به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کند.

درمان آسم

آن می‌تواند با بیرون راندن مخاط خلطی از ریه ها، به درمان آسم و دیگر مشکلات تنفسی کمک می کند.

درمان آرتروز

مصرف زنجبیل برای درمان آرتروز مخصوصا به درمان آرتروز زانو کمک شایانی می‌کند و درد افراد مبتلا به این بیماری را پس از مصرف آن کاهش قابل توجه پیدا کرده است.

برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید مقداری زنجبیل تازه، دارچین و روغن کنجد را در هاون، ترکیب کرده و آن را در محلی که درد می‌کند بمالید.

کاهش قند خون

کسانی که دیابت نوع 2 دارن می‌توانند با مصرف آن قند خون ناشتا خود را کاهش و در طولانی مدت به دلیل کاهش نشانگر سطح قند، از ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد دیابتی جلوگیری می‌کند.

کاهش کلسترول

افرادی که کلسترول های بد خون آن ها زیاد است، متاسفانه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارند به همین دلیل باید از داروی آتورواستاتین برای تنظیم آن استفاده کنند.

اما زنجبیل یکی از بهترین دارو‌ها برای کاهش کلسترول بد خون است و همچنین این گیاه می‌تواند کلسترول خوب بدن را افزایش دهد.

پیشگیری از آلزایمر

محققان گفته اند که استرس و التهاب مزمن از عواملی است که روی روند پیری در افراد تاثیر می‌گذارد و از عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر می‌باشد.

درون این گیاه دارویی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فعالی وجود دارد که واکنش‌های التهابی مغز را مهار می‌کند و باعث تقویت عملکرد و واکنش در مغز می‌شود.

کمک به حفظ گرمای بدن

زنجبیل گیاهایی با طبیعت گرم است که به حفظ دمای بدن کمک می‌کند و عروق خونی را منبسط کرده و همین امر باعث بهبود گردش خون می گردد.

درمانی برای مسمومیت غذایی

زنجبیل برای درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی نیز مفید است.

جلوگیری از نفخ

مخلوط زنجبیل با نبات و کندر را جهت جلوگیری از نفخ میوه های نارس تجویز کرده اند.

تسکین درد مفاصل

اگر زنجبیل را کوبیده و در آب گوشت بریزید، درد مفاصل را تسکین می‌دهد، علاوه بر این مالیدن زنجبیل خشک و یا تازه روی رماتیسم، آن را بهبود و یا معالجه می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر آن چه به صورت پودر باشد چه ریشه برای مدت طولانی مصرف نشود، کهنه شده و کم کم رایحه آن از دست می‌رود و ارزش دارویی آن کاهش می‌یابد پس تا می‌توانید کم و به مقدار لازم تهیه کنید.

فرآورده های زنجبیل

مصرف سه گرم زنجبیل در روز برای بدن نیاز است. ممکن است تهیه و حتی نگهداری آن برای شما دشوار باشد یا شاید علاقه دارید آن را در درون کیک، چای، بیسکویت و… میل کنید.

فرآورده های مختلفی که از آن گرفته شده است عبارتند از :

  • پودر زنجبیل
  • محلول الکلی
  • اسانس آن
  • عصاره تازه آن

همان طور که گفته شده به میزان سه گرم در روز مجاز و نیاز بدن است و در هر وعده شما می‌توانید، یک گرم از آن را مصرف کنید که در طول روز برای سه وعد شما کافی است.

نحوه نگهداری پودر زنجبیل چگونه است؟

پودر زنجبیل را همیشه در ظروف در بسته و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید، بهتر است از ظروف طرح دار استفاده کنید نه شیشه‌‌ای.

سس رژیمی و خوشمزه زنجبیل

یک سس متفاوت به اسم سس زنجبیل آسیایی که می‌توانید هم از خوردن سالاد لذت ببرید هم از کلیه خواصی که در بالا گفته شد بهره ببرید.

سس آسیایی زنجبیل

مواد لازم برای سس زنجبیل آسیایی

  • سه چهارم فنجان روغن زیتون
  • دو قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده (تازه باشد)
  • سه قاشق غذاخوری عسل
  • یک چهارم فنجان آب
  • یک سوم فنجان سرکه سیب
  • نصف فنجان سس سویا
  • سه حبّه سیر

طرز تهیه سس زنجبیل آسیایی

برای تهیه سس آسیایی خوشمزه، یک ظرف شیشه‌ای درب دار برداشته و سیر و زنجبیل تازه را در آن رنده کنید. سپس روغن زیتون، سویا سس، سرکه سیب را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و در آخر عسل و آب را به آن اضافه کنید.

حالا شیشه را به خوبی تکان دهید و برای اطمنیان کامل از حل شدن عسل در آن، ظرف را یک دقیقه در مایکروفر و ماکروویو قرار دهید و سپس دوباره آن را هم بزنید و نوش جان کنید.

طرز تهیه اسموتی زنجبیل

شما با استفاده از این اسموتی می‌توانید با یک نوشیدنی خوشمزه از دل درد خلاص شوید.

اسموتی زنجبیل

یک تیکه زنجبیل تازه را به صورت نازک برش زده و به همراه یک عدد سیب و سه عدد هویج کوچک داخل مخلوط کن ریخته و یک قاشق چای خوری به آن آبلیمو اضافه کنید.

چه کسانی نباید از زنجبیل استفاده کنند؟

کودکان زیر دو سال.
افرادی که سنگ کلیه دارند.
باید در دوران بارداری و شیردهی کم مصرف شود.

همچنین از مصرف زیاد آن به شدت خودداری کنید.

ارزش غذایی 6 گرم زنجبیل تازه

  • 4.8 کالری
  • یک گرم کربوهیدرات
  • پروتئین، فیبر، فسفر، فیبر، پتاسیم و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانستی های بیشتر

اتواع شیره و خواص آن

انواع شیره و خواص آن

انواع شیره (شیره‌های ارگانیک و طبیعی) خواص بسیار زیادی داشته و مصرف آن‌ها به بهبود وضعیت بدن کمک فوق العاده‌ای

سبوس برنج قهوه‌ای

سبوس برنج قهوه‌ای

دانه‌ی کامل برنج چندین لایه دارد که اگر فقط لایه‌ی بیرونی آن را جدا کنیم آنچه که به دست می

سبد خرید
سوالی دارید؟
فروشگاه
خانه
حساب کاربری من