ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

وبلاگ

هر آن چه باید در مورد آرد سبوس دار و خواص آن بدانید

آرد سبوس دار و خواص آن

در مقاله سلامت رضوی قصد داریم تا شما را با آرد سبوس دار و خواص آن آشنا کنیم; در صنعت مواد غذایی شاهد انواع مختلفی از آرد هستیم. از نظر طبقه بندی، آردها به دو نوع آرد کامل که به آن آرد سبوس دار نیز گفته می‌شود و آرد غیر کامل تقسیم بندی شده و می‌توانید این مدل از آردها را خریداری کنید.

آرد کامل یا آرد سبوس دار گندم و جو در واقع به آردی می‌گویند; که از آسیاب تمامی بخش های دانه جو و گندم ایجاد شده و می‌توانید از آن استفاده کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بخش عمده‌ای از پوسته گندم شامل سلولز یا فیبر بوده که در آن انواع ویتامین ها، املاح و لیپید وجود دارد; که مصرف این مواد فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

مسئله دیگری که باید بدانید این است که فرایند تصفیه و پوست گیری آرد عملی است که باعث می‌شود; بسیاری از مواد مهم آرد از بین رفته و همین مسئله باعث کاهش ارزش غذایی آرد خواهد شد.

آرد سبوس دار (گندم و جو) یکی از مواد اصلی و اولیه در تولید کیک، نان سنتی و کلوچه سنتی رضوی می‌باشد، در ادامه مقاله در مورد آن اطلاعات جامع و کاملی را ارائه می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

انواع آرد سبوس دار

انواع مختلف آرد سبوس دار

یکی از سوالات مهمی که همواره پرسیده می‌شود این است که چند نوع آرد سبوس دار وجود دارد؟

به منظور پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که آرد کامل سبوس دار شامل آرد گندم، آرد جو دوسر، آرد جوانه گندم و آرد برنج بوده و به این مدل ها تقسیم بندی می‌شود.

همان طوری که می‌دانید از نظر فنی آرد سبوس دار به آردی گفته می‌شود; که تمامی اجزا آن شامل پوسته، مغز و جوانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین واسطه است که ارزش غذایی آرد سبوس دار بسیار بیشتر از آرد ناقص بوده و همین مسئله باعث محبوبیت آرد سبوس دار شده است.

موضوع مهمی که باید بدانید این است که در آرد ناقص، آرد با طی کردن مراحل تصفیه و پوست گیری، بخش بسیار زیادی از سبوس خود را از دست داده و همین مسئله باعث کاهش ارزش غذایی آن می‌شود.

به همین دلیل است که پیشنهاد می شود که به سراغ آرد سبوس دار رفته و از این نوع آرد استفاده کنید.

اگر بخواهیم در مورد انواع مختلف آرد سبوس دار اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم; می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرد جو دوسر سبوس دار

آرد سبوس دار جو و جو دو سر

جو از قدیم به عنوان یک غذای کامل در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار میگیرد. حتی در دین اسلام نیز توجه بسیار زیادی به آن شده و در احادیث مختلف شاهد توصیه به مصرف جو هستیم.

فواید این آرد

اگر بخواهیم شما را با فواید مصرف آرد سبوس دار جو آشنا کنیم باید گفت که این آرد در پیشگیری از سرطان و یبوست نقش بسیار مهمی ایفا کرده و همین طور در  تنظیم کلسترول خون نیز بسیار موثر است.

از سوی دیگر آرد سبوس دار جو دارای مهار کننده های پروتئاز بوده و به همین دلیل این آرد می تواند عوامل سرطان زا روده را از بین ببرد.

جو از تولید کلسترول جلوگیری کرده و همچنین مصرف آرد سبوس دار جو سبب جلوگیری از نفخ و از بین رفتن گاز معده خواهد شد.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که آرد سبوس دار جو مقادیر بالایی کالری، چربی، پروتئین، کربوهیدرات و فیبر داشته; مصرف این نوع آرد آن می تواند نیازهای بدن به مواد مختلفی چون:

  • کلسیم
  • ویتامین  B6
  • روی
  • آهن
  • نیاسین
  • مس
  • سلنیوم
  • فسفر
  • منیزیم و… را به خوبی تامین کند.

از دیگر فواید مصرف آرد سبوس دار جو می توان به خون سازی، افزایش ترشح شیر مادر، کاهش التهاب کاهش تورم و التهاب مفاصل و آرتروز شده و همین موضوع باعث شده تا این مدل آرد جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

آرد گندم سبوس دار

آرد سبوس دار گندم

آرد سبوس دار گندم نیز یکی دیگر از آردهای سبوس دار بوده که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. آرد سبوس دار گندم خواص آنتی اکسیدان داشته و در آن انواع ویتامین، مواد معدنی و فیبر وجود دارد.

آرد کامل گندم نیز دارای کالری، آب، پروتئین، کربوهیدرات، شکر، فیبر و چربی بوده و همچنین بخش بسیار زیادی از آن از کربوهیدرات تشکیل شده است. همچنین نشاسته 90 درصد کل کربوهیدرات این نوع از آرد را تشکیل می‌دهد.

ویژگی مهم آرد سبوس دار این است که نشاسته آن قابلیت هضم بالایی دارد، البته باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف زیاد این آرد برای افراد دیابتی مضر است.

آرد کامل گندم فیبر داشته و این فیبر در گندم تصفیه و پوست گیری شده وجود ندارد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از آرد سبوس دار کامل گندم استفاده کنید، چرا که فیبر موجود در این آرد برای سلامت روده مفید است. همچنین در این آرد شاهد یک خانواده بزرگ از پروتئین ها هستیم. گلوتن یکی از ترکیبات موجود در این نوع آرد است که باعث خاصیت کشسانی و چسبندگی خمیر می‌شود.

فواید این آرد

همچنین در این نوع آرد شاهد ویتامین و مواد معدنی مختلفی مثل سلنیوم منگنز و فولات هستیم. سلنیوم موجود در این آرد کاربردهای بسیار زیادی داشته و کمک فوق العاده ای به رشد بافت های بدن می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت که آرد سبوس دار گندم از نظر ارزش غذایی یک غذا کامل به حساب می‌آید. سبوس موجود در این آرد کمک بسیار زیادی به پاکسازی روده کرده; همچنین فیبر آن به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

همچنین آرد سبوس دار به کاهش فشار خون کمک می‌کند و از سوی دیگر کلسترول خون را پایین نگه می‌دارد. یکی دیگر از املاح مهم موجود در آرد سبوس‌دار منیزیم است که نقش مهمی در رشد استخوان‌ها ایفا می‌کند.

بی شک نانی که از آرد سبوس دار گندم به دست می‌آید ارزش غذایی بالایی دارد. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که انجام فرآیند تصفیه و پوست گیری گندم باعث می شود; تا بیش از نیمی از ویتامین های آن از بین برود.

همچنین تصفیه و پوست گیری گندم باعث از بین رفتن موادی چون کلسیم، فسفر، روی، مس، آهن و فیبر در این محصول می‌شود; به همین واسطه ارزش غذایی آن به طرز چشمگیری پایین می‌آید.

آرد جوانه گندم سبوس دار

آرد سبوس دار جوانه گندم

یکی دیگر از محصولاتی که از آن شاهد ایجاد آرد سبوس دار هستیم، جوانه گندم است. جوانه گندم به صورت کلی به عنوان یک منبع عالی پروتئین گیاهی شناخته می‌شود که در آن شاهد فیبر و چربی‌های سالم هستیم.

مسئله مهمی که باید بدانید این است که آرد سبوس‌دار جوانه گندم دارای املاح و ویتامین‌های بسیار زیادی بوده که تاثیر مستقیمی روی سلامت فرد دارند. از مهم ترین این املاح و ویتامین ها می توان به منیزیم، تیامین، فولات، پتاسیم، روی و فسفر اشاره کرد.

فواید این آرد

همچنین آرد سبوس دار سرشار از ویتامین E بوده و خواص آنتی اکسیدانی فراوانی نیز دارد. ویتامین E نقش مهمی در پیشگیری از بیماری هایی چون سرطان دارد.

از سوی دیگر آرد سبوس دار جوانه گندم برای تقویت حافظه نیز مفید است. از نظر طب سنتی نیز آرد سبوس‌دار جوانه گندم به خاطر طبیعت گرم خود برای خون سازی بسیار مفید است.

آرد جوانه گندم سبوس دار یک مکمل غذایی مفید بوده و تاثیرات مثبتی بر روی سلامت بدن دارد. اگر بخواهیم به برخی از مهم ترین تاثیرات این آرد نگاهی بیاندازیم می توان به مواردی چون; جلوگیری از ریزش مو، افزایش سلامت پوست، جلوگیری از چروک شدن پوست و… اشاره کرد.

همچنین سلنیوم و منیزیم موجود در آرد جوانه گندم سبوس دار برای سلامتی بدن مفید بوده و همچنین فیبر موجود در این آرد نقش مهمی در جلوگیری از یبوست ایفا می کند. از دیگر مزایا مصرف این آرد می‌توان به کنترل فشار خون و آهن بدن کودکان، بهبود بینایی و همچنین کمک به سرعت رشد اشاره کرد.

همچنین مصرف آرد سبوس دار جوانه گندم کمک بسیار زیادی به رفع اختلالات قاعدگی زنان می‌کند.

حرف آخر

توجه به نکات گفته شده در مقاله سلامت فروشگاه رضوی درباره آرد سبوس دار و خواص آن به شما کمک می‌کند; تا با دید کاملی از این آرد استفاده کرده و از مزایا آن بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانستی های بیشتر

خواص شیره انگور

شیره انگور

هر چه از خواص شیره انگور بگید کم است، شیره انگور هم برای کودکان مفید است; هم برای بزرگسالان ضد

سبد خرید
سوالی دارید؟
فروشگاه
خانه
حساب کاربری من