ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

نکات مهمی که باید در مورد شیر بدانید

شیر و مزایای مصرف آن

شیر منبع بسیار خوبی از بسیاری از مواد مغذی ضروری از جمله کلسیم، پروتئین و ویتامین D است. بسیاری از مردم آن را بخشی حیاتی از یک رژیم غذایی می‌دانند. اما برخی دیگر دلایل مختلفی برای عدم مصرف آن ذکر می‌کنند. در همین راستا ما در مقاله سلامت فروشگاه رضوی قصد داریم تا در مورد مزایا مصرف شیر صحبت کرده و در مورد این مسئله اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

انواع مختلف شیر

انواع مختلفی شیر از نظر چربی موجود در آن که همگی دارای مزایا بسیار زیادی هستند. مزایا مصرف آن به فرد و نوع شیر مصرفی او بستگی دارد.

شیر پاستوریزه با پروتئین بالا، کم چربی و فاقد مواد افزودنی غیر ضروری می‌تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد. از سوی دیگر، برخی از شیرهای طعم دار به اندازه یک قوطی نوشابه قند دارند و به همین دلیل این دسته از شیرها انتخاب سالمی نیستند.

انواع شیر از نظر میزان چربی

به صورت کلی شیر مصرفی وابسته به محتوای چربی آن است و این مهم است که آیا شیر با مواد مختلف غنی شده است یا خیر. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان شیر محصولات ​​خود را با ویتامین‌های اضافی غنی می‌کنند.

همچنین به منظور معرفی میزان انرژی و مواد غذایی موجود در یک فنجان 244 گرم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 149 کالری
  • 7.9 گرم چربی
  • 7.7 گرم پروتئین
  • 12.3 گرم شکر
  • 276 میلی گرم کلسیم
  • 205 میلی گرم فسفر
  • 322 میلی گرم پتاسیم
  • 3.2 میکروگرم ویتامین D

یکی از انواع شیر‌ها شیر بادام است، برای مطالعه مزایای آن و نحوه تهیه شیر بادام در خانه (روی کلمه شیر بادام کلیک کنید).

مواد مغذی موجود در شیر

به دلیل وجود مواد مغذی گوناگون در شیر، مصرف این محصول مزایا بسیار زیادی برای شما به همراه دارد.

مواد مغذی موجود در شیر

در همین راستا اگر بخواهیم شما را با مزایا مصرف این نوشیدنی خوشمزه آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلسیم

کلسیم وظایف زیادی در بدن دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد و حفظ استخوان‌ها و دندان‌های سالم
  • کمک به لخته شدن خون و بهبود زخم
  • حفظ فشار خون طبیعی
  • کنترل انقباضات عضلانی از جمله ضربان قلب
  • کاهش خطر برخی از انواع سرطان

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی موجود در شیر است. مصرف این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را به طور موثرتری جذب کند. بنابراین، جفت کردن غذاهای غنی از کلسیم با منبع ویتامین D می‌تواند سطح هر دو ماده مغذی را افزایش دهد.

به صورت کلی توصیه می‌شود که افراد 19 تا 50 ساله در حدود 1000 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند. این میزان برای زنان 51 سال و بالاتر و مردان 71 سال و بالاتر به 1200 میلی گرم افزایش می‌یابد.

کولین

کولین یک ماده مغذی موجود در شیر است که به حرکت عضلات، خلق و خو و حافظه کمک می‌کند. سطوح پایین کولین می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • آسیب عضلانی
  • آسیب کبدی
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی

نکته مهمی که باید بدانید این است که بدن می‌تواند بیشتر کولین مورد نیاز خود را بسازد، اما مقداری از آن باید از منابع غذایی مانند شیر، ماست و پنیر تهیه شود.

پتاسیم

پتاسیم نیز جز موادی است که در شیر وجود دارد. مصرف پتاسیم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های زیر کمک کند:

  • سکته
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • از دست دادن توده عضلانی
  • از دست دادن تراکم مواد معدنی استخوان
  • سنگ کلیه

به صورت کلی پیشنهاد می‌شود که در طول روز هر فرد 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف کند.

ویتامین D

ویتامین D برای تشکیل، رشد و ترمیم استخوان‌ها مهم است. همچنین نقش کلیدی در جذب کلسیم و عملکرد سیستم ایمنی دارد. در کشورهای پیشرفته شاهد آن هستیم که اکثر تولید کنندگان شیر را با ویتامین D غنی می‌کنند.

سطوح پایین ویتامین D ممکن است خطر پوکی استخوان، استخوان‌های شکننده، نرمی استخوان و راشیتیسم را افزایش دهد. همچنین مصرف ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلب و محافظت در برابر سرطان کمک می‌کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است. ویتامین D بسیار کمی به طور طبیعی در غذاها وجود دارد. با این حال، برخی از تولید کنندگان برخی از مواد غذایی مانند محصولات شیر ​​را با ویتامین D غنی می‌کنند.

فواید مصرف شیر

فواید مصرف شیر

مواد مغذی آن می‌توانند برای بدن بسیار مفید باشند. اگر بخواهیم شما را با فواید مصرف این نوشیدنی آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به سلامت استخوان

این نوشیدنی می‌تواند برای استخوان‌ها مفید باشد زیرا ویتامین D و کلسیم بسیار زیادی در این محصول وجود دارد. در واقع، مصرف شیر به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

کمک به سلامت مغز

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که افراد مسن تری که محصولات لبنی بیشتری مصرف می‌کنند، مقدار بیشتری گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان قوی در مغز دارند.

افرادی که روزانه سه وعده شیر و فرآورده‌های آن را مصرف می‌کردند سطوح آنتی اکسیدانی داشتند که تقریباً 30 درصد بیشتر از بزرگسالانی بود که کمتر از نیم وعده در روز مصرف می‌کردند.

کنترل فشار خون و سلامت قلب

مصرف بیشتر پتاسیم و دریافت کمتر سدیم برای کنترل فشار خون و سلامت قلب بسیار مهم است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که 25 درصد از زنانی که بیشتر پتاسیم مصرف می‌کنند، 21 درصد کمتر در معرض خطر هر نوع سکته مغزی و 27 درصد کمتر در معرض خطر سکته ایسکمیک قرار دارند.

با این حال، چربی اشباع شده در محصولات لبنی پرچرب می‌تواند خطر تصلب شرایین و بیماری قلبی را افزایش دهد. به همین دلیل، افرادی که در معرض خطر سکته مغزی یا بیماری‌های قلبی عروقی هستند باید شیر بدون چربی یا کم چرب را انتخاب کنند.

جلوگیری از افسردگی

سطوح کافی ویتامین D در این نوشیدنی به تولید سروتونین، هورمونی که با خلق و خو، اشتها و خواب مرتبط است، به جلوگیری از افسردگی کمک می‌کند.

البته باید به این نکته توجه داشته که هنوز ارتباط مستقیم مصرف شیر و مدیریت افسردگی تایید علمی نشده است و همچنان تحقیقات در مورد این مسئله ادامه دارد.

عضله سازی و کاهش وزن

شیر با تامین حدود 8 گرم پروتئین در هر فنجان، منبع خوبی از این مواد معدنی است. مصرف پروتئین برای ترمیم بافت‌های بدن و حفظ یا افزایش توده عضلانی بدون چربی ضروری است.

رژیمی که حاوی مقدار کافی پروتئین باشد می‌تواند به بهبود زخم کمک کرده و به افزایش توده عضلانی بدن کمک می‌کند. همچنین ممکن است باعث کاهش وزن شود.

افرادی که مایل به کاهش وزن هستند باید شیر بدون چربی یا کم چرب را انتخاب کنند و در صورت مصرف شیر پرچرب باید مراقب کل کالری دریافتی روزانه خود باشند.

خطرات مصرف شیر

خطرات مصرف شیر

برخی از افراد به دلایل نباید اقدام به مصرف لبنیاتی مانند شیر کنند. افرادی که نباید اقدام به مصرف این نوشیدنی کنند، شامل موارد زیر اشاره می‌شوند:

  • افرادی که یک رژیم غذایی خاص مانند وگان یا پالئو دارند
  • افرادی که آلرژی یا حساسیت به لاکتوز (قند موجود در این نوشیدنی) یا کازئین (پروتئین موجود در آن) دارند
  • افرادی که به دلیل روش‌های پرورش لبنیات و تأثیر آن‌ها بر محیط زیست در این زمینه نگرانی دارند
  • افرادی که به دلیل هورمون استروژن در شیر نباید این دسته از لبنیات را مصرف کنند

حرف آخر

در مقاله سلامت فروشگاه رضوی ثانی تلاش کردیم تا شما را با مزایا مصرف این نوشیدنی آشنا کرده و بیان کنیم که مصرف آن چگونه به بهبود وضعیت بدنی شما کمک می‌کند. توجه به نکات گفته شده در این مطلب باعث می‌شود تا شما بتوانید به بهترین شکل ممکن از مزایا مصرف این محصول بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانستی های بیشتر

اتواع شیره و خواص آن

انواع شیره و خواص آن

انواع شیره (شیره‌های ارگانیک و طبیعی) خواص بسیار زیادی داشته و مصرف آن‌ها به بهبود وضعیت بدن کمک فوق العاده‌ای

رازیانه برای تنظیم هرمون ها

رازیانه

رازیانه یک گیاهی زمستانی است که ساقه‌های بلندی مانند کرفس دارد و شکلی همانند پیاز سفید دارد، رازیانه از لحاظ

سبد خرید
سوالی دارید؟
فروشگاه
خانه
حساب کاربری من